Dream and Believe

2013-06-04
21:09:40

Hashtags!

 

Sista inlägget i kategorien Skolarbete... Och nu slog det mig att det är sista läxan också innan examen imorgon. Jag blir lite vemodig...

Nåväl! 
Jag ska skriva om hashtags! 

Hashtags, eller taggning som det heter på svenska, är när du skriver om någonting och vill "tagga" det på Twitter eller Instagram till exempel. 
När du skrivet ett inlägg om att du har ätit soppa till lunch kan du till exempel skriva "Jag har ätit #soppa till #lunch" I och med att du har gjort ett "#" vid soppa och lunch så hamnar din text i samma kategori som alla andra som också taggat orden soppa och lunch. Det är då lättare för andra att hitta ditt inlägg om soppan. Du har satt en så kallad etikett på inlägget. 

Hashtags började år 2007 på Twitter och det märks när man googlar hashtags att det är sammankopplat med Twitter på många sätt. Men hashtags har spridit sig till andra sociala medier/nätverk. Via hashtags kan du lätt göra ett ämne till en trend och skapa en egen hashtag som gör att ditt evenemang eller din nyskapade produkt får en unik "stämpel" som folk pratar om på dessa medier då du kan uppmuntra andra till att använda den hashtagen när de pratar om evenemanget, produkten eller vad det nu kan vara. Via hashtags kan du också som företagare till exempel hålla koll på hur många som pratar om det du har skapat som du vill trenda med en hashtag då allting som hashtaggats (som till exempel #soppa) hamnar i samma kategori (#soppa). 

twitter-trends

Typing a relevant hashtag into your Tweet will help readers find your message, even if they aren’t following you.  On any given day, an infinite number of hashtags are circulating, so using the right one is key to success.

Källa: http://freelanceswitch.com/freelance-marketing/hashtags-and-social-media/


Framtiden för hashtag ser ljus ut. Många använder det idag och det finns många fördelar med att använda det. Nackdelar finns också som att det lätt går att uppmuntra till negativa trender på sociala medier, grupptryck osv. Men jag anser inte att fördelarna överväger nackdelarna när det gäller hashtags. Jag ser snarare att fler sociala medier kommer att använda sig av det.

Idag använder några hashtags även på Facebook, men mer på skoj eftersom det inte blir en klickbar länk om du skriver #soppa på Facebook som det blir på Twitter och Instagram. Alltså är hashtagen ganska meningslös på Facebook idag. Men jag tror att fler sociala medier kommer att ta upp hashtags och låta sina registrerade användare skapa trender via hashtags. 

Men ovannämnda källa varnar för att överanvända hashtags och sätta in de i irrelevanta inlägg till exempel. Ska man trenda ett ämne så är det bra att se till att inlägget är kopplat till din hashtag på ett bra sätt och att du inte skriver väldigt många inlägg om samma sak så att människor blir less på att läsa det. Det är en risk med hashtags idag eftersom att alla som är registrerade användare på dessa communities kan använda hashtags. Om människor lessnar på att läsa det som skrivs med hashtags tappar det sin glans. Däremot är det gratis och väldigt enkelt att göra hashtags idag. Om det används mer frekvent kan det hända att vissa hemsidor börjar ta betalt om du vill göra hashtags, eller kanske mer än ett visst antal hashtags per ämne. Om det som sagt inte överanvänds och tappar sin "glans".

Källor:

http://www.hashtags.org/

https://www.hashtracking.com/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Taggning

http://freelanceswitch.com/freelance-marketing/hashtags-and-social-media/


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: